/// ZILVER VAN KAFT TOT KAFT ///

Boeksloten en boekbeslagen door de eeuwen heen

Niet al wat blinkt is goud. Op de vrijdag vóór de landelijke Museumweek met als thema
ons echte /goud\ opent in het Stadhuismuseum Zierikzee een tentoonstelling over (kerk)boeken met zilver en goud. Van 1 april 2017 tot 1 april 2018 toont het Stadhuismuseum voor het eerst op Schouwen-Duiveland ruim 100 boeken uit de Van Noordwijk Collectie, alle voorzien van edelmetalen decoratie.

De tentoonstelling belicht de ontwikkeling van boeksloten en boekbeslagen door de eeuwen heen in zowel binnen- als buitenland. Uiteraard zijn er Zeeuwse exemplaren te bewonderen. Het Stadhuismuseum brengt bij de tentoonstelling een speciale catalogus uit met alle tentoongestelde boeken. De catalogus is geschreven door Bernard van Noordwijk zelf. Het voorwoord is van de hand van kunsthistoricus en politicus Alexander Pechtold.

Over Bernard van Noordwijk

Bernard van Noordwijk (Rotterdam, 1 juni 1934) bouwt sinds 1965 samen met zijn echtgenote aan de Van Noordwijk Collectie: antieke boekjes met zilveren en gouden sloten en beslag. Van Noordwijk heeft zich ten doel gesteld om zijn kennis over ornamentiek, oorsprong en functie van het zilver- en goudwerk te delen met musea, universiteiten en bibliotheken. Eerder is hij een langdurige samenwerking aangegaan met de Vrije Universiteit en het Bijbels Museum, beide te Amsterdam waar een aantal van zijn kerkboeken onderdeel uitmaakt van de permanente presentatie. Van Noordwijk weet met zijn collectie internationaal de pers te bereiken o.a. met artikelen in In good taste en Fine books & collections.