Ga naar hoofdinhoud

volg ons op:

Bekijk het menu

Ogen tekortkomen. Bij het Stadhuismuseum wisselen de tentoonstellingen elkaar af. Kijk hier voor het actuele overzicht.

/// FRANCHOYS RYCKHALS ///

Een Zeeuwse meester uit de Gouden Eeuw

Franchoys Ryckhals, schilder en tekenaar uit Middelburg, werkte tussen ongeveer 1630 en 1647. Ryckhals’ grote productie geeft aan dat hij een succesvol kunstenaar was. Tegenwoordig zijn er ongeveer 120 schilderijen en tekeningen van zijn hand bekend. In de achttiende eeuw raakte Ryckhals geheel vergeten, maar in 1917 werd hij herontdekt. Een groot deel van zijn werk bestaat uit schilderijen van boereninterieurs met dieren, allerlei vaatwerk en groenten en soms figuren. Ook schilderde hij indrukwekkende landschappen met vee, soms met een Bijbelse context, vissen op het strand en stillevens met kostbare voorwerpen. Zijn eigenzinnige en zeer karakteristieke werk is van hoge kwaliteit. Ondanks dat Franchoys Ryckhals ruim honderd jaar geleden werd herontdekt, is hij nog nauwelijks bekend bij een groter publiek. Met een selectie uit zijn oeuvre brengt het Stadhuismuseum Zierikzee daar nu verandering in. De tentoonstelling bestaat uit werk behorende tot de Goedaert Collectie, aangevuld met bruiklenen uit het Mauritshuis Den Haag, het Noord-Hollands Archief Haarlem, Museum Elsene Brussel (B), Zeeuws Museum Middelburg en uit diverse particulieren collecties.

Jacob hoedt de kudde van Laban
gesigneerd en 1642 gedateerd olieverf op doek, 125 x 211 cm
Middelburg, Zeeuws Museum, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, 1987

Landschap met koeien gesigneerd en 1632 gedateerd
zwart krijt, 210 x 257 mm.
Gemeentearchief Haarlem

Particuliere verzameling, Nederland

Boereninterieur met geslacht varken
gesigneerd en 1642 gedateerd