/// IN REP EN ROER ///

In rep en roer. Zierikzee en omgeving in Rampjaar 1672

Boze boeren in Den Haag. De bestorming van het Capitool in Washington D.C. Er is niets nieuws onder de zon. Zo’n 350 jaar geleden verzamelt een boze menigte zich voor het stadhuis in Zierikzee.
We schrijven het Rampjaar, 1672.

De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden is een bijzonder fenomeen in Europa.
De gewesten hebben geen vorst als landsheer. Na het overlijden van prins Willem II in 1650 hebben de meeste gewesten ook geen stadhouder meer.

In 1672 wordt de welvarende Republiek van diverse kanten bedreigd. De grootmachten Engeland en Frankrijk en de bisschoppen van Münster en Keulen vallen aan. In veel plaatsen breekt oproer uit tegen de bestuurders, die verantwoordelijk worden gehouden voor de oorlog. Ook in Zierikzee en omgeving is het onrustig. De burgerij komt in opstand en roept om een sterke leider: prins Willem III.

Het Archiefkabinet toont originele documenten en objecten die betrekking hebben op het Rampjaar in Zierikzee en omgeving. In drie vitrines wordt achtereenvolgens in beeld gebracht: herinneringen aan het Rampjaar, het oproer van 11 juli 1672 in Zierikzee en de nasleep van de gebeurtenissen.

De presentatie in het Archiefkabinet is een samenwerking van Stadhuismuseum Zierikzee met het Zeeuws Archief in het kader van de Nationale Rampjaarherdenking en de Maand van de Geschiedenis.