Ga naar hoofdinhoud

Bekijk het menu

Ogen tekortkomen. Bij het Stadhuismuseum wisselen de tentoonstellingen elkaar af. Kijk hier voor het actuele overzicht.

/// BERT FRIJNS IN STADHUISMUSEUM ZIERIKZEE ///

Bert Frijns in Stadhuismuseum Zierikzee

Minimalistisch, zuiver, abstract. Zo zou je de glaskunst van de in Burghsluis woonachtige kunstenaar Bert Frijns (Kerkrade, 1953) kunnen beschrijven. De glazen vormen ogen eenvoudig, maar het proces om tot deze vormen te komen is lang en arbeidsintensief. Frijns’ werk is internationaal geroemd.

Hoewel Bert Frijns werkt met glas en zijn objecten de titels Kom, Vaas en Schaal dragen is hij noch designer noch traditioneel glaskunstenaar. Hij is een echte beeldhouwer: glas is slechts het materiaal dat het meest geschikt is om te maken wat hij voor ogen heeft. Zijn manier van werken is introvert en stil, op zorgvuldig geplande interventies na die de vorm van zijn werk bepalen terwijl dit zich vormt in de oven. Zijn gereedschappen zijn tijd en temperatuur, zoals hamer en beitel dat waren tijdens zijn opleiding beeldhouwkunst aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam.

Door hun materiaal, helderheid en reflecties gaan de glazen sculpturen een unieke relatie aan met hun omgeving. Zo ook in Stadhuismuseum Zierikzee. Frijns’ objecten zijn in dialoog met het eeuwenoude gebouw – van de Vierschaar tot de monumentale zolder aan toe – en de collectie die het huisvest. Deze interactie zorgt voor weerspiegeling, aanvulling en vervreemding.

De tentoonstelling Bert Frijns in Stadhuismuseum Zierikzee is te zien tot en met 4 september 2022. Een speciale route leidt langs de objecten door het gehele museum.