Ga naar hoofdinhoud

Duits

volg ons op:

Bekijk het menu

Ogen tekortkomen. Bij het Stadhuismuseum wisselen de tentoonstellingen elkaar af. Kijk hier voor het actuele overzicht.

/// PORTRETTEN DOOR ZEEUWSE MEESTERS UIT DE GOUDEN EEUW ///

Portretten door Zeeuwse meesters uit de Gouden Eeuw

Het Stadhuismuseum Zierikzee organiseerde voor de derde keer een expositie in de reeks Zeeuwse meesters uit de Gouden Eeuw. De eerste expositie (2018/2019) betrof een inleidend overzicht met werk van meester-schilders die actief waren in Zeeland in de zeventiende eeuw en was samengesteld op basis van de particuliere Goedaert Collectie. De tweede expositie (2019/2020) bevatte werk van Franchoys Ryckhals (1609-1647), een Zeeuwse meester uit genoemde periode. In de derde tentoonstelling (2020/2021) stonden 17de-eeuwse Zeeuwse portretschilders en hun werk centraal.

De expositie Portretten door Zeeuwse meesters uit de Gouden Eeuw toonde werk van de belangrijkste portrettisten in Zeeland in de zeventiende eeuw, afkomstig uit de depots van:
Mauritshuis Den Haag, Scheepvaartmuseum Amsterdam, Maritiem Museum Rotterdam, Zeeuws Museum Middelburg, MuZEEum Vlissingen, Koninklijk Zeeuws Genootschap Middelburg, de Koninklijke Verzamelingen en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed Amersfoort, en uit de collecties van handelaren uit binnen- en buitenland en uit diverse particuliere collecties.

Tevens zijn voor de eerste maal in dit kader ook werken uit de gemeentelijke collectie van Schouwen-Duiveland, beheerd door het Stadhuismuseum Zierikzee, te zien geweest.

Bij de tentoonstelling is een gelijknamige publicatie verschenen. De uitgave van WBooks telt 112 pagina’s en toont ruim 120 afbeeldingen. Het is verkrijgbaar in de boekhandel in heel Nederland en Vlaanderen en in de winkel van het Stadhuismuseum Zierikzee.
Prijs € 17,95, ISBN 978 94 625 8410 5

Het zaalboekje dat bij de tentoonstelling gebruikt is, is hier door te bladeren.
Het Lexicon-Zeeuwse portretschilders door Frank van der Ploeg is hier door te bladeren