/// SCHEPEN OP DE OOSTERSCHELDE BIJ DE ZUIDHAVENPOORT ///

Schepen op de Oosterschelde bij de Zuidhavenpoort van Zierikzee, 1640-1656
Hendrick van Anthonissen (1605-1656)

Volgens de titel toont dit werk ‘schepen op de Oosterschelde bij de Zuidhavenpoort van Zierikzee’.
Het tafereel oogt aannemelijk maar historisch gezien klopt het niet helemaal.
Het brede water op de voorgrond is niet de Oosterschelde. Op deze plaats bevindt zich sinds 1599 het
havenkanaal, een gegraven verbinding van de zuidelijke stadsgracht naar de Oosterschelde.

Het poortgebouw is een overblijfsel van de vroeg 14de-eeuwse stadsverdediging. In werkelijkheid is het gebouw, bekend als Zuidhavenpoort, veel hoger en veel dieper. Dit specifieke stukje Zierikzee is nog steeds zeer geliefd. Elke dag leggen tientallen stadsbezoekers deze plek vast voor thuis en voor later.

Tot voor kort hing dit schilderij in het voormalige directiegebouw van de Koninklijke Marine in Den Helder. Het maakt deel uit van de Kunstcollecties van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
Op 25 september 2020 is dit kunstwerk aan boord van Zr. Ms. Zierikzee overgebracht naar Zierikzee.
Het Stadhuismuseum heeft dit schilderij nu in bruikleen.

Nieuwsgierig naar dit bijzondere gezicht op Zierikzee? Het schilderij is tot en met 22 november 2020 te zien in een speciale mini-presentatie in het Stadhuismuseum.

Voor het winterseizoen 2021-2022 heeft het Stadhuismuseum Zierikzee een tentoonstelling gepland met werk van maritiem schilder Hendrick van Anthonissen en van zijn eveneens als maritiem schilders bekendstaande vader Aert Anthonisssen en zoon Arnoldus van Anthonissen.