/// WINDMOLENKUNST ///

FIETSROUTE WINDMOLENKUNST TRILOGIE SCHOUWEN-DUURZAAMLAND, Anna Blom

Schouwen-Duiveland heeft de meeste zonuren, water alom en altijd wind. Kunstenares Anna Blom is met deze elementen aan de slag gegaan en verbindt met haar bijzondere project duurzaamheid met het eiland Schouwen-Duiveland. Voor Anna is het namelijk vanzelfsprekend dat hier energie gewonnen wordt uit deze natuurlijke elementen en met het project wil ze de aandacht van eilandbewoners en toeristen vestigen op duurzaamheid.

Kunst & windmolens

Drie originele kunstwerken van Anna Blom hangen tot en met 16 oktober 2016 als vorm van een mini-tentoonstelling in het museumcafé van het Stadhuismuseum Zierikzee. Op deze schilderijen zijn onder meer Neptunes en de Zeelandbrug te herkennen. De werken zijn ook te koop, twee van de drie kunstwerken zijn inmiddels al verkocht. Deze originele kunstwerken vormen de inspiratie voor het inpakken van drie windmolens. Ze zijn dus vergroot op doek en pakken zo de windmolens helemaal in.

De fietsroute in etappes

De fietsroute is 16 km lang en de geschatte tijd is 1 uur. De fietsroute wordt gereden tussen het Stadhuismuseum Zierikzee en het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk. In de rondrit, die start bij het Stadhuismuseum Zierikzee, is dit de volgorde voor het afstappen bij zeven mooie punten:

1.     Stadhuismuseum Zierikzee Neptunes siert hier de toren. De originele kunstwerken van Anna Blom zijn hier te bekijken. Uiteraard kunt u het Stadhuismuseum Zierikzee bezichtigen, want in dit unieke museum wordt het verhaal vertelt van de monumentenstad Zierikzee en het eiland Schouwen-Duiveland.
2.     Fietsverhuur Bakker Tweewielers Tegenover het Stadhuismuseum Zierikzee kunt u aan uw vervoersmiddel komen. Hier zijn fietsen voor jong en oud te huur. Mocht u op uw eigen fiets zijn, maar is er iets kapot of wilt u een onderdeel vervangen dan kan dit hier ook gelijk gerepareerd worden voordat u op pad gaat.
3.     Plein Montmaertre In de zomer wordt elke zaterdag een klein Montmartre gehouden (vergelijkbaar met de bekende kunstmarkt op Place du Tetre in Parijs).
4.     Stichting Museumhaven Zeeland Dit museum maakt zich sterk voor de aankoop, het herstel en behoud van oude zeil- en motorschepen. Het is een museum op twee locaties; de Oude Haven en bij de Stads- en Commerciewerf aan de Vissersdijk 2 in Zierikzee.
5.     Zuidhavenpoort Hoog op de toren van de Zuidhavenpoort staat Triton als windvaan.
6.     Windpark Zierikzee Aan de Gouweveerse Zeedijk staan de windmolens uit de Trilogie Schouwen-Duurzaamland. De eerste windmolen staat in het teken van water, de tweede in het teken van de zon en de derde in het teken van de wind. Meer tekst en uitleg over de drie kunstwerken is te vinden op de informatieborden bij de windmolens.
7.     Watersnoodmuseum in Ouwerkerk Bezoek als eindpunt de permanente tentoonstelling over de Watersnoodramp van 1953 en de strijd tegen het water. De tentoonstelling van dit museum bevindt zich in vier caissons (betonnen bakken, die gebruikt worden om gaten te dichten in de strijd tegen het water).

Folder Fietsroute

De folder voor deze fietsroute is bij de balie van het Stadhuismuseum Zierikzee verkrijgbaar. De specifieke routeaanwijzingen kunt u ook hier downloaden.