/// SHEBOYGAN NIEUWSBODE ///
NU TE ZIEN T/M 23 MAART 2025

Jacob Quintus en de Sheboygan Nieuwsbode
Een Zeeuwse krant in Amerika

Is het nepnieuws of zijn het feiten? Welke nieuwsbronnen kun je vertrouwen? Dit soort vragen zijn aan de orde van de dag. Rond 1849 zijn geëmigreerde Zeeuwen in Noord-Amerika ook op zoek naar betrouwbaar nieuws in een voor hen nog onbekende omgeving.

Weinig mensen weten dat 175 jaar geleden de eerste Nederlandstalige krant in de Verenigde Staten van Amerika is opgericht: de Sheboygan Nieuwsbode (1849-1861). Nog minder mensen weten dat deze krant zijn roots heeft in Schouwen.

Emigrant Jacob Quintus (1821-1906), voormalig onderwijzer uit Zonnemaire, bedenkt het model voor de Nederlandse pers in Noord-Amerika naar voorbeeld van de Zierikzeesche Nieuwbode. De Zierikzeesche Nieuwsbode is een protestkrant die vijf jaar eerder voor het eerst wordt uitgegeven, in 1844.

De inhoud van de Sheboygan Nieuwsbode is tweeledig: Quintus voorziet de immigranten van nieuws uit het thuisland en Zeeland in het bijzonder, én bericht over actualiteiten in de Nieuwe Wereld. Ondanks het kortstondig bestaan heeft de krant een grote rol gespeeld in het ontstaan van informatiestromen en een netwerk van Nederlandse migranten in Noord-Amerika.

Deze presentatie in het Archiefkabinet van Stadhuismuseum Zierikzee sluit aan bij het thema van de Maand van de Geschiedenis 2024: Echt nep

Sheboygan Nieuwsbode
van 19 maart 2024 tot en met 23 maart 2025